رسانه ی ابهام

باسمه تعالی

یادداشت

رسانه ی ابهام

از زمان حضور داعش در خاورمیانه دو سال و نیم می گذرد؛ فراز و نشیب های پیدایش و توسعه این گروه تاکنون صفحات زیادی از رسانه را به خود اختصاص داده است. دولت اسلامی ادعایی، از زمان ورود به بخش هایی از خاک عراق، خود را به عنوان تهدیدی جدی برای حاکمیت ها در سراسر جهان مطرح نموده است.

در این بین رسانه ها در مورد نقش کشور های غربی و همچنین عربی حوزه خلیج فارس در مبارزه با این گروه ها یا حمایت از آنها همیشه پر از ابهام بوده است. این در حالی است که بار ها ائتلاف ضد ­تروریسم و ایالات متحده خبر از کشتن بسیاری از سران این گروه در حملات خود داده اند. همچنین طبق ادعای پنتاگون، آمریکا تا کنون بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون دلار صرف کمک به عراق و مقابله با داعش کرده و 3500 نفر مستشار نظامی برای آموزش نظامی به عراق ارسال کرده است. ولی در عین حال به استشهاد بسیاری از سربازان درگیر در مناطق مبارزه علیه داعش، هواپیماهای ائتلاف نیروی های عراقی را مورد هدف قرار داده و یا کمک های نظامی به مبارزه جویان داعش ارسال کرده اند. همچنین کشور های حوزه خلیج فارس و کشور های اروپایی ائتلاف نظیر عربستان، کویت، ترکیه و فرانسه در حالی مورد سوء قصد داعش واقع شده اند که گمانه حمایت از این گروه ها در برخی رسانه ها به عنوان بخشی از سیاست های پنهان این کشور ها مفروض بوده است. شاید از دیدگاه برخی این ابهام فقط به رسانه های کشورهایی خاص محدود شود و آن را عمومی تلقی نکنند که این تصور اشتباه به نظر می رسد. چندی پیش عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در حالی به صورت تلویحی ایران را به این خاطر که تاکنون مورد سوء قصد داعش قرار نگرفته است، حامی داعش معرفی نمود که به گواه نخست وزیر عراق ایران ناجی بغداد و از اولین مقابله کنندگان در برابر داعش بوده است. برخی از رسانه های عربی به خاطر حمایت ایران از اسد و کمک به طولانی شدن جنگ داخلی انگشت اتهام زمینه سازی برای ایجاد گروه هایی نظیر داعش را به سوی ایران نشانه رفته اند.

نتیجه ای که از این شرایط می توان گرفت برد بازیگران فرا منطقه ای از آشوب های منطقه پر ثروت خاورمیانه و بازداری رسانه ها به خاطر ابهام رسانه و از کار انداختن رسالت حقیقت جویی آن است. این شرایط برای داعش نیز پرسود خواهد بود چرا که با تشکیک در افکار مسلمانان، ادعا های خود را تقویت می نمایند. ابهام رسانه یک راز پر فریب در روابط سیاسی امروز است که با انفعالی ساختن مخاطب، آبها را گل آلود می کند. رسانه ی ابهامی، حقیقیت امروز رسانه است که از سیاست تغذیه می شود و به طور قطع می توان آن را یک طراحی دانست، رسانه ی ابهامی مرداب آب های زلال فطرت حقیقت جوی انسان هاست. دنیای پر ابهام رسانه، مشرق اش، طلوع  سرخ سرهای بریده دارد و مغربش ثروت های تاریک ناشی از تجارت اسلحه.

/ 0 نظر / 30 بازدید